Infiniti QX80 Forum banner
21 - 40 of 68 Posts
In de Suspension Control System-module in het servicehandboek staan letterlijk 50 pagina's met diagnoses van verschillende scenario's en tientallen codes die kunnen aangeven wat het probleem is. Daar moet je beginnen. Je hebt een speciale Nissan OBDII-lezer nodig die toegang heeft tot alle voertuigsystemen. Ga naar de "E-SUS"-module en lees de codes.

Als je een oudere compressor hebt die in een omgeving met strooizout en vocht werkt (d.w.z. roestgordel), is de compressor een veelvoorkomende oorzaak van alle problemen. Hij ontwikkelt interne lekken. Ze kunnen klein zijn, maar als je het voertuig belast, moet hij extra hard werken en als hij 180 seconden draait en de juiste hoogte niet kan bereiken, schakelt hij volledig uit totdat je de ontsteking uitschakelt. Hierdoor wordt de storingstoestand gereset (maar de code moet in de geschiedenis blijven staan) en dit kan een van de scenario's zijn. Deze code is C1808, maar nogmaals, er zijn vele andere voor vele andere scenario's, dus je moet weten wat de code is.

Als je een oude compressor hebt en niet de speciale lezer ($300+) wilt aanschaffen, zou ik gewoon een nieuwe compressor kopen en kijken of dit het probleem oplost. In 9 van de 10 keer zal dit het geval zijn, want dit is de zwakste schakel in het hele luchtliftsysteem. Schokdempers, luchtleidingen en hoogte sensorfouten komen minder vaak voor.
Pete. Hartelijk bedankt.

Ik weet niet zeker of u me kunt helpen, maar nu staat de achterwielophanging te hoog! Elke keer als ik de auto start, hoor ik de compressor 5 minuten lang draaien. Ik weet niet zeker of er nog iets anders is dat ik moet controleren? Suggesties worden gewaardeerd.

Discussion starter · #25 ·
Geef meer informatie... Hoe hoog is het? Hoeveel hoger dan nominaal 35"? Compressor die 5 minuten draait is niet goed. Het Suspension Control System moet de compressor uitschakelen na 180 seconden draaitijd. Om het juiste niveau te bereiken, zou het ongeveer een minuut of minder moeten duren. Zakt het voertuig na een nachtje staan? Of staat het hoog en draait de compressor toch 5 minuten? Er is een manier om de hoogte van het voertuig in te stellen, maar ik ben er niet van overtuigd waarom dit nodig zou zijn. De compressor zou een signaal moeten krijgen om uit te schakelen zodra de juiste hoogte is bereikt.

Discussion starter · #28 ·
Dit is zeer ongebruikelijk. Het vervangen van de compressor vereist geen aanpassing van de voertuighoogte. De enige reden om de voertuighoogte aan te passen, is als de hoogtesensor wordt vervangen of verwijderd en opnieuw wordt geĂŻnstalleerd, of als de hele luchtregelingmodule wordt vervangen. Zie de servicehandleiding:

"De luchtregelingmodule maakt precieze controle mogelijk door de opgeslagen standaard voertuighoogte en het signaal (voertuighoogte) van de voertuighoogtesensor op te halen. Om deze reden moet de standaard voertuighoogte altijd worden ingesteld na het uitvoeren van de volgende bewerkingen: • Verwijdering en installatie of vervanging van de voertuighoogtesensor • Vervanging van de luchtregelingmodule"

Wat ongebruikelijk is, is dat het voertuig hoog begint en de compressor blijft pompen om nog hoger te komen. Heeft u dit voertuig altijd gehad, vooral toen de compressor werkte en u wist dat de hoogte correct was ingesteld? Of is het mogelijk dat iemand met de hoogtesensor heeft geknoeid, of dat deze is gestoten en u niet wist dat deze verkeerd was ingesteld omdat de compressor voorheen niet werkte? Dit is echt raadselachtig...

Hoe dan ook, het zou goed zijn om te zien welke codes u krijgt, als u die al krijgt. Dit zou de diagnose beperken tot een specifiek gedeelte, omdat het u zou wijzen op waar het probleem zit. Ofwel de hoogtesensor, de compressor, de regeleenheid, enzovoort. Hiervoor heeft u een speciale Nissan-diagnosetool nodig (zoals Foxwell NT710 met Nissan-software) die verbinding kan maken met de ophangingsmodule. Hier zijn de codes:

Image

Image

Als dit het geval is, dat de voertuighoogte correct is ingesteld, maar de compressor blijft pompen boven de referentiehoogte, dan krijgt u waarschijnlijk deze code.

Image

Hieronder staat de diagnoseprocedure:

Image

Naar mijn mening is het meest waarschijnlijke scenario het probleem met de hoogtesensor (gestoten, beschadigd, verplaatst, verkeerd geĂŻnstalleerd, niet correct ingesteld) en als er geen duidelijke bevindingen zijn, stel dan de standaard voertuighoogte in.

U kunt de voertuighoogte resetten en instellen met Nissan CONSULT. Ik weet niet zeker of Foxwell het kan instellen, aangezien ik dat nog nooit hoefde te veranderen. Ik weet wel dat Foxwell de compressor of het uitlaatmagneetventiel kan activeren om het voertuig omhoog of omlaag te brengen, dus ik vermoed dat het die actie heeft.

Als u de tool niet heeft waarmee u dit kunt doen, denk ik dat de trip naar de dealer helaas nodig zal zijn...

Discussion starter · #29 ·
Bekijk bericht #4 van deze draad. Zo zou de sensor eruit moeten zien. De montagebouten moeten gecentreerd zijn in de sensorsleuven en er moeten enkele schroefdraad van de afstelstang zichtbaar zijn. Zo zou de fabriek het installeren.

Discussion starter · #30 ·
En natuurlijk zou ik mezelf niet zijn als ik het niet zou controleren... Foxwell NT710 heeft wel degelijk een functionaliteit om het Standaard Hoogte Niveau in te stellen. Het zit in de E-SUS module onder Speciale Functies... weten is beter dan je afvragen....

Hé Pete, wilde je even een update geven. Helaas was mijn vrouw het zat dat de auto een paar keer niet in één keer startte, tot aan de ophanging toe. Ze heeft haar auto ingeruild. Sorry dat ik het probleem niet kon vinden. Het is nog steeds een geweldige auto, maar ze wilde gewoon een upgrade.

Discussion starter · #34 ·
Pete,
Nogmaals bedankt! Weer een zeer tevreden QX80-eigenaar. Geen doorzakken meer. Bestel de compressor van eBay en installeerde hem in minder dan anderhalf uur dankzij uw handleiding. Ik had geluk. Ik woon niet in de roestgordel, dus alle bouten kwamen gemakkelijk los.
Uitstekend! 1 1/2 uur is echt goed. Ik ben blij dat mijn uitleg nuttig was. Dit is niet moeilijk en toch heeft u flink wat geld bespaard ten opzichte van wat de dealer rekent.

Discussion starter · #36 ·
Dit slaat nergens op en zou het doel van het zelfnivellerende systeem tenietdoen. Hieronder staat de beschrijving van het Air Levelizer Control System.

"Op basis van het signaal van de voertuighoogtesensor bedient de air levelizer control module de luchtcompressor (uitlaatsolenoĂŻde) en regelt de voertuighoogte zodat deze op een constante hoogte blijft. Deze werking vindt plaats als de voertuighoogte van de achterkant van het voertuig wordt beoordeeld als 15 mm (0,59 inch) of meer of 15 mm (0,59 inch) of minder dan de standaard voertuighoogte, continu gedurende 30 seconden, wanneer de motor wordt gestart."

Met andere woorden, zodra u de "motor" start, analyseert het systeem de voertuighoogte gedurende 30 seconden voordat het de compressor of uitlaatsolenoĂŻde activeert en de hoogte zo nodig aanpast. In de beschrijving staat niets over dat het voertuig stil moet staan. Stel u het scenario voor dat u het voertuig laadt, een aanhanger aankoppelt, de motor start en begint te rijden. Als het systeem alleen werkt als het voertuig stilstaat, zou het zelden werken, wat helemaal geen zin heeft.

Interessant genoeg krijgt het systeem input van de ABS-actuator en de elektronische eenheid voor de voertuigsnelheid, maar dit wordt alleen gebruikt voor de detectie van de prestaties van de hoogtesensor. Het zoekt naar een toestand van geen verandering in hoogte (met behulp van de sensorspanning) gedurende 100 uur rijden met een snelheid van meer dan 2 km/uur. Als dit gebeurt, wordt een code C1806 gegenereerd die een storing van de hoogtesensor aangeeft.

U kunt het eenvoudig testen. Laad het voertuig, start de motor, wacht tot de compressor aanslaat en begin te rijden... en u zult hem horen draaien totdat de hoogte is bereikt. De mijne sloeg de hele tijd aan tijdens het rijden, en zo wist ik dat het slecht begon te worden. Hij zou eigenlijk niet zo vaak moeten aanslaan tijdens het rijden, want dit duidt op een lek in het systeem.

Eens, ik denk dat het zou werken tijdens het rijden. Toen ik een camper trok, tankte ik, startte de auto en de compressor sloeg aan om het voertuig waterpas te zetten.
Toen ik weer stopte om te tanken, hing de auto door.
De dealer controleerde het en er werden geen codes geregistreerd die op problemen wezen.

Discussion starter · #38 ·
Ik vermoed dat de compressor versleten is en kleine interne lekkage(s) heeft ontwikkeld. Wanneer u het voertuig met een zware lading/aanhanger belast, moet het een nog hogere druk opbouwen om het voertuig waterpas te zetten en kan het, vanwege deze potentiële lekkages, de juiste hoogte niet binnen 120 seconden bereiken. Dan schakelt het uit en wordt het niet meer geactiveerd. Terwijl u doorrijdt, blijft de compressor lekken, omdat de zware lading op het luchtsysteem blijft "duwen" en u de druk blijft verliezen totdat de achterkant gewoon op de schroefveren zit, zonder enige ondersteuning van de luchtvering. De compressor wordt pas opnieuw geactiveerd als u het voertuig uitzet en opnieuw start. Ik weet niet zeker of de E-SUS-modulecodes worden opgeslagen. Dit kan de reden zijn waarom de dealer de codes niet kon uitlezen. Als ik deze situatie zou hebben, zou ik de Nissan-codelezer aansluiten en monitoren terwijl ik met de aanhanger rijd. Als uw compressor oud is, zou ik beginnen met het vervangen ervan. Dit is de meest voorkomende oorzaak van alle problemen met de niveauregeling van de achterwielophanging.

Bedankt voor de feedback. Op onze 2011 QX56 hadden we vergelijkbare problemen en de dealer kon de codes lokaliseren om te bepalen wat er vervangen moest worden.

Dus de compressor draait maar 120 seconden en stopt dan, ongeacht of de juiste temperatuur is bereikt?

Nogmaals bedankt voor de feedback.

Discussion starter · #40 ·
Er zijn een paar omstandigheden waarin de luchtregelingmodule in de fail-safe modus gaat en de compressor uitschakelt. Als u bijvoorbeeld het voertuig 'aanzienlijk' overbelast, draait de compressor 120 seconden en kan hij de standaard voertuighoogtepositie niet bereiken. Of als er een lek is, wat vrijwel dezelfde toestand tot gevolg zou hebben. Er is ook een cumulatieve bedrijfstijd van de luchtcompressor van niet meer dan 180 seconden in één ontstekingscyclus. Dit betekent dat als u begint te rijden, de compressor 90 seconden draait om de hoogte in te stellen, maar er een lek is en de compressor nog 3 keer 30 seconden lucht moet pompen, hij dan uitschakelt en pas opnieuw opstart als u het voertuig uit- en weer aanzet.

21 - 40 of 68 Posts